torsdag 19 september 2013

Studiegruppsarbete - Kraft & rörelse

Ett föremåls tyngdpunkt kan man säga är var man kan tänka sig att all dess massa är samlad. För att eleverna på mellanstadiet ska förstå vad tyngdpunkten är väljer vi att först och främst förklara vad just massa är. Massa är kort och gott vikten på föremålet. Föremål har olika massa beroende på vad de väger. Man kan tänka sig att hela ett föremåls massa är placerad i tyngdpunkten och skulle man pressa ihop och krympa ner föremålet så skulle hela massan hamna i tyngdpunkten (Hamrin & Norqvist, 2005). Detta kan man visa eleverna genom att markera tyngdpunkten på ett föremål och sedan pressa lika mycket från varje håll på föremålet för att till slut hamna i tyngdpunkten.

För att ett föremål ska stå stadigt måste tyngdpunkten ligga så nära stödytan som möjligt. Stödytan är den yta som föremålet står på. Om föremålet har ben eller hjul är stödytan hela ytan, mittemellan den. För att få en bättre stabilitet måste man ha en större stödyta. Ett föremål står till exempel stadigare på ett bord än på en liten pelare. Detta kan man visa eleverna i klassrummet genom att visa olika föremål på olika stödytor, och olika förhållanden mellan stödytor och tyngdpunkten i olika föremål. Vi anser att elever lär sig bäst av att använda sig av både teori och praktik.

Bilden visar olika föremåls stödytor.





Här är bilder på olika föremål som är regelbundna och var deras tyngdpunkt befinner sig. Tyngdpunkten är här i mitten av föremålen, och det är bra att visa dessa bilder tillsammans med förklaringen på vad tyngdpunkten är.
 
 

Bilder på oregelbundna formers tyngdpunkter.
 
 
 
Övning
Vi tycker att det är viktigt att eleverna får en ordentlig föreståelse om olika föremåls tyngdpunkter, och därför går våran övning ut på att eleverna får testa just detta. Eleverna ska testa sig fram och sedan jämföra resultatet tillsammans med klasskamraterna och diskutera varför de fått det resultat de fått. Eleverna ska i grupp få testa tyngdpunkten för pennor, sugrör, tandpetare, grenar, linjaler, suddigum och skolböcker.
 
 
/Skogsmullarna
 

3 kommentarer:

  1. Mycket bra bilder ni valt som förklarar tyngpunkten på ett tydligt sätt. Vi tror också på att elever lär sig bäst genom att få prova sig fram själva och arbeta tillsammans med andra. // Den blå gruppen

    SvaraRadera
  2. Ni har gjort ett bra studiegruppsarbete och vi håller med om att eleverna lär sig bäst av att arbeta både i teori och praktik. / VILSE I SKOGEN

    SvaraRadera
  3. Hej gruppen! Bra förklaring och bra laboration.

    Mvh Edisa

    SvaraRadera