måndag 16 september 2013

Materia och Energi

Vad är eld?

Eld är en kemisk reaktion (förbränningsreaktion) och för att det ska kunna börja brinna så krävs det tre ämnen som reagerar med varandra.
  • Syre(luft)
  • Ett brännbart ämne (t.ex. ved, olja, papper och textil)
  • Värme (t.ex.solen och tändstickan) olika material behöver olika mycket värme och detta kallas för antändningstemperatur. Trä börjar t.ex. brinna vid 300 oC
För att lågan ska hållas levande så behövs dessa tre ämnen vilket innebär att om du tar bort ett av ämnena så slocknar lågan.

Här kan man låta eleverna experimentera och testa själva
t.ex. genom att låta dem se vad som händer när man placerar ett glas över en låga från ett värmeljus.
Här tar man bort syret från lågan och då slocknar den när syret i glaset är förbrukat.

När man värmer upp någonting så frigörs brännbara gaser och detta kan man visa för eleverna genom att tända ett ljus för att sedan blåsa ut det. Röken som nu bildas är gaser och genom att snabbt tillföra eld till röken/gaserna igen så tänds ljuset utan att man behöver närma sig veken.

Vilka ämnen bildas när det brinner?
Koldioxid och vatten bildas nästan alltid när det brinner och värme frigörs som värmestrålning(energi).

Var i elden är det då varmast?

Slutligen vill vi tillägga att vi har förklarat det på detta sätt eftersom vi vill uttrycka oss så att eleverna ska förstå(vi vill ligga på deras nivå). Vi vill också använda oss av lite svåra ord då de senare i livet kommer att träffa på dem och då inte ska känna att orden är helt främmande för dem.


4 kommentarer:

  1. Bra ide att låta de se vad som händer när de tar bort syret!//blåbären

    SvaraRadera
  2. Roligt för eleverna att prova på vad som händer med värmeljuset när ett glas sätts över det! Ett mycket bra konkret exempel för att elverna ska förstå att allt i "triangeln" verkligen behövs för att det ska kunna bli eld. // Den blå gruppen

    SvaraRadera
  3. Hej Sandra, Kristin, Louise, Diana och Marjut! Tycker ni har gjort ett bra jobb! Bra att ni har tänkt på att eleverna skall få experimentera själva för att få en bättre förståelse. Bra!

    Mvh Edisa

    SvaraRadera
  4. Vilka bra bilder ni har valt att använda. Fina exempel också :)
    / VILSE I SKOGEN

    SvaraRadera