onsdag 11 september 2013

Djur & natur


Idag hade vi föreläsning om djur och natur där vi bland annat fick några kreativa övningar. Vi fick information bland annat om vad som är levande och vad elever ska kunna om djur och natur från styrdokumenten. I denna härliga Karamell Kungen-påsen fick vi olika föremål som vi skulle klassificera på olika sätt. I påsen låg bland annat jäst, plastleksaker, en kotte, aluminiumfolie, en tygbit m.m. Vi valde att klassificera föremålen i tre grupper - en med föremål som plockas direkt från naturen, en med föremål som är gjorda av föremål från naturen och den sista med konstgjorda föremål.


'

Vi fick också en övning där var och en fick varsin bild som tillsammans med de andra i gruppen skulle bilda en bildserie om olika livscykler. Vi fick hur en groda blir till. Vi fick förklara vår bild för varandra utan att de andra fick se bilden och sedan skulle man lägga alla bilder från gruppen i ordning. Detta tyckte vi var en bra övning som man kan köra med elever därför att de får öva på att berätta om ett naturvetenskapligt föremål/händelsen på ett så bra sätt att de andra förstår vad man har. Då lär sig eleverna att prata "naturvetenskapligt" och de lär sig om olika livscykler inom naturvetenskapen på ett roligt och kreativt sätt. 


/Skogsmullarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar