Seminarium
hållbar utveckling grupp
Ord som vi återkom till under diskussionen var
ekonomi, makt, girighet och egoism.
Vi anser att människan idag tänker för mycket på sig
själva och inte på miljön och våra medmänniskor i världen. Vi tänker
kortsiktigt, men inte på hur nästa generation ska få för förutsättningar.
Vi måste få en insikt i att vi människor är en del
av ett ekologiskt system där människor, växter och djur är beroende av
varandra. Istället skapar vi miljöproblem som leder till att naturen och miljön
försämras. Detta gör vi genom att handskas med naturen på fel sätt. Därför
anser vi att vi måste få kunskap om naturresurser och hur lång tid de behöver
för att omvandlas på nytt. Annars finns det risk att resursen försvinner, t.ex.
olja.
Okunskap om hur vi handskas med naturen kan leda
till att växthuseffekten förstärks och kan få förödande konsekvenser för
jorden. Klimatet ändras så att den globala värmen höjs och naturkatastrofer
uppstår i världen. För att minska detta har mänskligheten kommit en bit på väg,
genom att bland annat utnyttja energin genom bland annat vind- och
kärnkraftverk och ha energisnåla bilar.
Om människor hade haft mer kunskap och är mer
medvetna om miljön så tror vi att många av de stora mänskliga problemen i
världen hade kunnat minska. Det är ett oerhört stort problem att det är så stor
skillnad på jordens resurser mellan olika länder. Alla människor måste ta sitt
ansvar för att motverka problem. Man måste känna till de möjligheter och begränsningar
som ekosystemet sätter. Vi måste ta tillvara på naturen och dess tjänster och
förstå att dessa är gratis men oersättliga, t.ex. om vi försurar vattnet i
sjöar skulle vattnet fortfarande finnas kvar, men vattnet skulle vi inte kunna
använda. Något vi har gjort bra för att minska miljögifter är genom
återvinning. Tack vare det har vi minskat skadorna på miljön och mänskligheten.
Om EU ger mer pengar till bönderna så vi kan sänka
priser så att vi kan köpa närproducerat. Då slipper vi importera från andra
länder.
Människan är alltså det värsta hotet mot mänskligheten.
Genom att vi förstör ekosystem kan leda till
artutrotning, t.ex. genom avverkning av skog och fiskar för mycket bidrar det
till att djur och växter inte kan leva som de tidigare har gjort.
Vi tror på en varierande undervisning med teori och
praktik. Vi vill ta vara på naturen och ta ut eleverna. Där kan de få upptäcka
naturen själva och diskussioner kan uppstå om hur människan är beroende av och
påverkar naturen. Vi vill eleverna få göra studiebesök på olika
renhållningsverk och på återvinningsstationer för att de ska betydelsen av hur
viktig återvinningen är. Vi vill visa
filmer för eleverna för att de ska se hur det ser ut i andra delar av världen
och hur det vi gör kan påverka andra länders situation.
Vi vill arbeta med detta genom två punkter i centrala
innehållet i kursplanet:
·
Människans
beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar
utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening
av vatten och luft
·
Naturen
som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi
nyttjar den
/
Skogsmullarna
V tycker att ni verkade ha en mycket intressant diskussion samt att ni har tagit upp många olika aspekter! / Blåbären
SvaraRadera