tisdag 24 september 2013


Seminarium hållbar utveckling grupp

Ord som vi återkom till under diskussionen var ekonomi, makt, girighet och egoism.
Vi anser att människan idag tänker för mycket på sig själva och inte på miljön och våra medmänniskor i världen. Vi tänker kortsiktigt, men inte på hur nästa generation ska få för förutsättningar.

Vi måste få en insikt i att vi människor är en del av ett ekologiskt system där människor, växter och djur är beroende av varandra. Istället skapar vi miljöproblem som leder till att naturen och miljön försämras. Detta gör vi genom att handskas med naturen på fel sätt. Därför anser vi att vi måste få kunskap om naturresurser och hur lång tid de behöver för att omvandlas på nytt. Annars finns det risk att resursen försvinner, t.ex. olja.

Okunskap om hur vi handskas med naturen kan leda till att växthuseffekten förstärks och kan få förödande konsekvenser för jorden. Klimatet ändras så att den globala värmen höjs och naturkatastrofer uppstår i världen. För att minska detta har mänskligheten kommit en bit på väg, genom att bland annat utnyttja energin genom bland annat vind- och kärnkraftverk och ha energisnåla bilar.

Om människor hade haft mer kunskap och är mer medvetna om miljön så tror vi att många av de stora mänskliga problemen i världen hade kunnat minska. Det är ett oerhört stort problem att det är så stor skillnad på jordens resurser mellan olika länder. Alla människor måste ta sitt ansvar för att motverka problem. Man måste känna till de möjligheter och begränsningar som ekosystemet sätter. Vi måste ta tillvara på naturen och dess tjänster och förstå att dessa är gratis men oersättliga, t.ex. om vi försurar vattnet i sjöar skulle vattnet fortfarande finnas kvar, men vattnet skulle vi inte kunna använda. Något vi har gjort bra för att minska miljögifter är genom återvinning. Tack vare det har vi minskat skadorna på miljön och mänskligheten.

Om EU ger mer pengar till bönderna så vi kan sänka priser så att vi kan köpa närproducerat. Då slipper vi importera från andra länder.
Människan är alltså det värsta hotet mot mänskligheten.
Genom att vi förstör ekosystem kan leda till artutrotning, t.ex. genom avverkning av skog och fiskar för mycket bidrar det till att djur och växter inte kan leva som de tidigare har gjort.

Vi tror på en varierande undervisning med teori och praktik. Vi vill ta vara på naturen och ta ut eleverna. Där kan de få upptäcka naturen själva och diskussioner kan uppstå om hur människan är beroende av och påverkar naturen. Vi vill eleverna få göra studiebesök på olika renhållningsverk och på återvinningsstationer för att de ska betydelsen av hur viktig återvinningen är.  Vi vill visa filmer för eleverna för att de ska se hur det ser ut i andra delar av världen och hur det vi gör kan påverka andra länders situation.

Vi vill arbeta med detta genom två punkter i centrala innehållet i kursplanet:

·        Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft
·        Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den


/ Skogsmullarna

1 kommentar:

  1. V tycker att ni verkade ha en mycket intressant diskussion samt att ni har tagit upp många olika aspekter! / Blåbären

    SvaraRadera